صندوق فروشگاهی چیست و چرا اهمیت دارد؟

صندوق های فروشگاهی

صندوق فروشگاهی چیست و چرا اهمیت دارد؟

امروزه صندوق‌های فروشگاهی، چیزی فراتر از یک راه برای انجام تراکنش‌های مالی هستند! این صندوق‌ها که ترکیبی از سخت‌افزار و نرم‌افزارند، از اسکن محصول یا بارکد آن گرفته، تا مدیریت موجودی محصول در انبار، امکاناتی دارند که آنها را برای هر نوع فروشگاه فیزیکی به یک ابزار ضروری تبدیل کرده است!

چیزی که خیلی از صاحبان کسب و کار از آن غافلند، این است که سخت افزار صندوق فروشگاهی، دقیقا به اندازه نرم افزارش اهمیت دارد. در این مطلب می‌خواهیم نگاهی به همین موضوع بیندازیم که صندوق‌های فروشگاهی چه هستند و چرا اهمیت دارند.

سخت‌افزار صندوق فروشگاهی

اگر به زبان ساده بخواهیم بگوییم، سخت‌افزار صندوق‌های فروشگاهی شامل هر نوع ابزاری خواهد بود، که ورودی یا خروجی نرم‌افزارهای صندوق فروشگاهی را ممکن می‌سازند. چیزی که باید به آن توجه داشته باشید این است که هر نرم‌افزاری با سخت‌افزارهای مشخصی سازگاری دارد. همچنین ملحقات صندوق شما مثل چاپگر فیش هم همینطور است. بنابراین نمی‌توانید هر نرم‌افزاری را با هر سخت‌افزاری که بخواهید، یا هر پرینتر فیشی را با هر سخت‌افزاری که دوست داشتید به کار بگیرید.

حالا شاید برایتان سوال شود که صندوق فروشگاهی شما به چه اجزا یا ملحقاتی نیاز دارد؟ ما آنها را در ادامه به شما معرفی می‌کنیم.

مانیتور لمسی

مانیتورهای لمسی که در صندوق‌های فروشگاهی مدرن دیده می‌شوند، دیگر مثل صندوق‌های فروشگاهی یا مانیتورهای بزرگ و بدشکل قدیمی جاگیر نیستند. این مانیتورها نه تنها سرعت کار اپراتور را افزایش می‌دهند، بلکه به زیبایی فروشگاه شما هم می‌افزایند.

دستگاه کارتخوان

در کنار یک مانیتور لمسی، وجود یک دستگاه کارخوان هم برای صندوق فروشگاهی شما ضروری است. با توجه به اینکه روز به روز بر تعداد استفاده کنندگان از کارت‌های بانکی افزوده می‌شود، باید مطمئن باشید که فروشگاه شما نیز امکان استفاده از کارت‌های بانکی را برای تسویه حساب در اختیار مشتریانش قرار می‌دهد.

صندوق پول

درست است که دیگر خیلی‌ها ترجیح می‌دهند تا پرداخت مبلغ خرید خود را از طریق کارت‌های بانکی انجام دهند، اما باید بدانید که هنوز هم بعضی از مشتری‌ها برای خریدهای خرد خود، ممکن است پول نقد به شما بپردازند. از زمان‌های قدیم، صندوق پول جزء اصلی صندوق‌های فروشگاهی بوده و بنظر هم نمی‌رسد که به این زودی‌ها از صندوق‌های فروشگاهی جدا شود.

چاپگر فیش

این یک فرایند متداول است که مشتریان پس از خرید و انجام پرداخت مبلغ خریدشان، یک فیش که شامل اقلام خریدشان و همچنین جزئیات قیمت خریدشان هست را از فروشنده دریافت کنند. این فیش‌ها معمولا توسط یک چاپگر حرارتی به نام چاپگر فیش تولید می‌شود.

اغلب اوقات، وجود فیش خرید، برای ارائه خدمات پس از فروش، مانند امکان عودت محصولات ضروری است. بنابراین، چه برای افزایش رضایت مشتری، و چه برای حصول اطمینان از کارکرد همه بخش‌های کسب‌وکارتان، صندوق‌های فروشگاهی شما به چاپگر فیش هم نیاز دارند.

بارکدخوان

اسکنر بارکد یا بارکدخوان‌ها، با اسکن کردن بارکدی که از قبل چاپ شده و بر روی محصولات درج گردیده، فرایند پرداخت را ساده کرده و به آن سرعت می‌دهند. اسکنر با پرتاب نور لیزر بر روی بارکد، می‌تواند آنرا بخواند و با اطلاعاتی که در نرم‌افزار صندوق فروشگاهی دارد تطبیق دهد.

بارکدخوان‌ها می‌توانند در دو نوع دستی یا ایستگاهی مورد استفاده قرار بگیرند. انواع دستی آن معمولا توسط اپراتور صندوق و برای اسکن تعداد زیادی محصول مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما انواع ایستگاهی آن می‌تواند در سراسر فروشگاه نصب، و برای استفاده مشتریان جهت کسب اطلاع از قیمت و توضیحات محصولات استفاده شود.

صندوق‌های فروشگاهی چه مزیتی برای کسب‌وکار شما دارند؟

شاید برایتان سوال شود که وجود صندوق‌های فروشگاهی، دقیقا چه مزایایی را می‌توانند برای فروشگاه یا کسب‌وکار شما بهمراه داشته باشند. به مواردی که در ادامه می‌شماریم توجه کنید.

تراکنش سریع و امن

فرایند انجام پرداخت توسط مشتری، به کمک صندوق‌های فروشگاهی می‌تواند به سرعت طی شود. این ویژگی برای مشتری‌ها خیلی جذاب است، چرا که آنها معطل شدن را دوست ندارند. همچنین وجود اسکنر، باعث می‌شود تا دقت ثبت محصولات خریداری شده هم افزایش یافته، و خیالتان بابت کاهش خطاهای انسانی راحت شود.

کنترل موجودی انبار بهتر

با توجه به تعداد محصولاتی که توسط سیستم صندوق فروشگاهی شما فروخته می‌شوند، انبار شما می‌تواند به سرعت موجودی خودش را زیر نظر گرفته و به موقع نیاز خود را مرتفع کند. حتی می‌توان هشدارهای خودکاری را روی نرم‌افزار صندوق تعریف کرد، تا هنگام کاهش موجودی یکی از محصولات، مسئولین مربوطه را آگاه کند.

صندوق‌های فروشگاهی، حتی زمانی که کسب‌وکار شما محدود به یک محل هم نیست، همچنان می‌توانند انبار مشترک بین فروشگاه‌های شما را مدیریت کنند. بنابراین، صاحبان کسب‌وکار بجای اینکه درگیر بررسی و شمارش دستی فاکتورهای فروش باشند، می‌توانند وقت خود را صرف افزایش رضایت مشتریان و بهبود خدمات پس از فروششان کنند.

حسابداری دقیق

با وجود یک نرم‌افزار حسابداری در کنار نرم‌افزار صندوق فروشگاهی شما، می‌توانید از تمامی فروش خود حساب و کتابی دقیق ثبت کرده، و در بازه‌های زمانی مورد نظرتان، مثلا به صورت هفتگی یا ماهانه گزارش‌های دقیقی را بصورت خودکار تولید کنید و هزینه‌های سربار را کاهش دهید. این نوع گزارش‌ها در کسب‌وکار و مراوده با سازمان‌های حسابرس بسیار اهمیت دارند.

این اطلاعات، همچنین به شما کمک می‌کنند تا بتوانید با توجه به زمان کاهش فروش، زمان حراجی‌های خودتان را مشخص کنید یا اینکه مناسب بودن قیمت‌گذاری محصولات خودتان را بررسی کنید.

مدیریت مشتریان

صندوق‌های فروشگاهی همچنین می‌توانند با ثبت اطلاعات مشتریان، در ارائه خدمات بهتر به آنها نیز به شما کمک کنند. همچنین به شما کمک می‌کنند تا بتوانید با توجه به شخصیت یا شرایط مشتری، خدماتی مناسب او را به وی ارائه دهید.

صندوق‌های فروشگاهی با توجه به اینکه سابقه خرید مشتریان را نگهداری می‌کنند، شرایطی را فراهم می‌کنند تا بتوانید لیست خرید مناسب، تخفیف‌های بدرد بخور، و جوایزی کاربردی را برای مشتریان خودتان تعریف کنید.

نتیجه گیری

صندوق‌های فروشگاهی که از نرم‌افزار و سخت‌افزار تشکیل شده‌اند، می‌توانند از راه‌های مختلفی به کسب‌وکار شما کمک کنند. صندوق‌ها می‌توانند فروش شما را بهبود ببخشند، به مدیریت انبار شما کمک کنند، کارایی کارمندان شما را افزایش دهند، و باعث بهبود رضایت مشتریان از شما بشوند.

صندوق‌ها و تجهیزات فروشگاه میوا، با کیفیت بالا، امکانات مدرن و ضمانت قابل اطمینان مادیران، می‌توانند بهترین انتخاب شما برای کسب‌وکارتان باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تجهیزات فروشگاهی میوا، می‌توانید با کارشناسان فروش ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *