تفاوت پرینترهای جوهرافشان و لیزری در چیست؟

پرینتر جوهر افشان اپسون

تفاوت پرینترهای جوهرافشان و لیزری در چیست؟

اگر قصد خرید پرینتر دارید احتمالا متوجه شده‌اید که دو نوع پرینتر بسیار متفاوت وجود دارد: جوهرافشان و لیزری. سوال این است که این دو نوع پرینتر چه تفاوتی با هم دارند؟ و مساله مهم‌تر، کدام نوع برای نیازهای خاص شما مناسب‌تر است؟ در ادامه مبانی پرینترهای لیزری و جوهرافشان را توضیح داده‌ایم تا یک خرید آگاهانه داشته باشید.

فرق بین پرینترهای لیزری و جوهرافشان چیست؟

این دو نوع پرینتر چند تفاوت دارند که قبل از تصمیم‌گیری در مورد خرید باید آنها را در نظر بگیرید.

پرینترهای جوهرافشان با جوهر رنگی یا رنگدانه‌ای کار می‌کنند. این پرینترها برای کسانی که به دنبال کیفیت بالا هستند و عکس‌های زیادی چاپ می‌کنند عالی هستند. پرینترهای جوهرافشان معمولا برای کاربرد در خانه، دفاتر کاری خانگی، مدارس و ادارات کوچک که اسناد عکس‌دار چاپ می‌کنند ترجیح داده می‌شوند.  

در مقابل، پرینترهای لیزری از تونر برای چاپ متن و تصویر استفاده می‌کنند. این پرینترها معمولا بزرگ‌تر از پرینترهای جوهرافشان هستند و سرعت چاپ بالایی دارند. کسب‌وکارهای بزرگ‌تر و ادارات شلوغ که حجم چاپ بالا دارند معمولا از پرینترهای لیزری استفاده می‌کنند. پرینترهای لیزری ویژگی‌های کسب‌وکار محور دارند، برای مثال سینی‌های اضافی برای افزایش دادن ظرفیت کاغذ، بازدهی بالای قطعات تعویضی و ویژگی‌های امنیتی پیشرفته.

جدیدا پرینترهای جوهرافشانی به بازار آمده است که با داشتن ویژگی‌هایی برای مصارف تجاری، با پرینترهای لیزری رقابت می‌کند! مثلا سری M پرینترهای اپسون از این دسته هستند.

پرینترهای لیزری و جوهرافشان چطور کار می‌کنند؟

یکی از تفاوت‌های اساسی پرینترهای لیزری و جوهرافشان نحوه کارکرد آنهاست. با این که هر دو، متن و تصاویر خوب و تمیزی چاپ می‌کنند، اما این کار را به شیوه‌های بسیار متفاوتی انجام می‌دهند.

  • پرینترهای جوهرافشان از نازل‌های کوچکی استفاده می‌کنند که قطره‌های جوهر را مستقیما روی کاغذ پخش می‌کنند. این روش برای تصاویر رنگ روشن بسیار مناسب است. اگر به دنبال چاپ عکس‌هایی با کیفیت بالا، گرافیکی یا عکس‌های داخل اسناد هستید، این پرینتر گزینه خوبی است.
  • پرینترهای لیزری به جای جوهر رنگی یا رنگدانه‌ای از پودر تونر استفاده می‌کنند. پرینترهای لیزری نقطه‌هایی شارژ شده با الکترواستاتیک روی یک درام حساس به نور ایجاد می‌کنند که پودر تونر را به خود جذب می‌کنند. تونر به کاغذ منتقل شده و با یک فرآیند گرمایش، تثبیت می‌شود. پرینترهای لیرزی چاپ سیاه و سفید بسیار واضح و چاپ رنگی قابل قبولی فراهم می‌کنند.

چه پرینتری مناسب من است؟

اگر در انتخاب پرینتر مناسب دو دل هستید بررسی چند عامل مهم کمک می‌کند پرینتری که برای نیازهایتان مناسب‌تر است را انتخاب کنید.

  • رنگی یا سیاه و سفید: اگر می‌خواهید پرینت رنگی بگیرید، هر دو نوع پرینتر می‌توانند رنگ‌های زنده و تصاویری سرشار از رنگ چاپ کنند. با این حال، اگر فقط به پرینت سیاه و سفید نیاز دارید، پرینتر لیزری تک رنگ یک گزینه ایده‌آل است.
  • قیمت: اگر به کپی، اسکن و فکس کردن نیاز ندارید طیف گسترده‌ای از پرینترهای لیزری برای انتخاب دارید. پرینترهای جوهرافشان معمولا ارزان‌تر هستند، ولی پرینترهای لیزری با وجود گران‌تر بودن موقع خرید، معمولا هزینه نگهداری کلی کمتری دارند.
  • کیفیت: در حالیکه پرینترهای جوهرافشان غول چاپ رنگی کیفیت بالا هستند، پرینترهای لیزری نیز توانایی خوبی در چاپ رنگی دارند. هر دو نوع پرینتر متن‌های واضح و تمیزی ارائه می‌کنند که به راحتی قابل خواندن هستند. همچنین تصاویر رنگی و گرافیک‌های عالی فراهم می‌کنند که برای اسناد کسب‌وکار ایده‌آل هستند. پرینترهای جوهرافشان توانایی پرینت بدون حاشیه (لبه به لبه) را نیز دارند.
  • سرعت و حجم پرینت: چقدر زود به اسناد نیاز دارید و چه تعدادی می‌خواهید پرینت کنید؟ پرینترهای لیزری نتایج سریع با حجم بالا فراهم می‌کنند، در نتیجه گزینه خوبی برای کسب‌وکارهای کوچک، کارگروه‌های بزرگ‌تر و دفاتر متوسط هستند. دفترهای کوچک و خانگی به حجم کمتری از پرینت نیاز دارند و پرینتر جوهرافشان به راحتی می‌تواند نیازهای آنها را برآورده کند.
  • بازدهی صفحه: کارتریج‌های تونری و جوهری با طیف گسترده‌ای از بازدهی صفحه در دسترس هستند، در نتیجه می‌توانید بهترین گزینه را بر اساس نیازهایتان انتخاب کنید. هر دو نوع پرینتر گزینه‌های کارتریج بازده بالا دارند که باعث می‌شود قبل از نیاز به تعویض کارتریج بتوانید صفحات بیشتری پرینت بگیرید. این امر صرف‌نظر از نوع پرینتر، به کاهش هزینه کلی مالکیت پرینتر کمک می‌کند.
  • ویژگی‌های کسب‌وکار: اگر قرار است پرینتر را در درجه اول برای کسب‌وکار استفاده کنید، پرینترهای لیزری ویژگی‌های کسب‌وکار محور مانند سینی‌های کاغذ اختیاری، بازدهی بالاتر قطعات تعویضی و گزینه‌های امنیتی پیشرفته دارند.    

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *